Sekiranya kita membaca permulaan surah Al-Haj, kita akan
mendapati bahawa di dalam surah tersebut ada menceritakan perihal hari kiamat.
Kita akan dapat lihat bahawa ayat-ayat tersebut memfokuskan kepada hari kiamat,
kebangkitan dan tempat kembali sehinggalah ayat-ayat tersebut berpindah kepada
topik jihad fi sabilillah, kemudian kepada pengabdian dan ketundukan yang
sebenar-benarnya kepada Allah s.w.t. Apakah kaitan diantara topik-topik
tersebut?.Dan apakah kaitannya dengan ibadah haji?.
Sesungguhnya seorang muslim akan memahami apakah yang
dimaksudkan daripada surah tersebut dengan menunaikan ibadah haji ataupun
dengan berada bersama para jemaah haji dan berkhayal bahawa dia merupan salah
seorang dari mereka. Haji merupakan satu ibadah yang mempunyai peranan yang
asasi di dalam pembinnaan ummah. Seakan-akan surah tersebut berkata kepada
mereka : tunaikanlah haji yang sahih sepertimana haji yang ditunaikan oleh
Rasulullah s.a.w supaya kamu membina diri kamu dengan makna-makna yang asasi
disebalik ibadah haji tersebut. Seterusnya makna-makna tersebut akan bertindak
secara praktikal di dalam pembinaan individu, masyarakat dan seluruh ummah.
Peringatan amali
Surah tersebut bermula dengan mengingatkan kita dengan hari
kiamat. Pada permulaan surah kita membaca firman Allah s.w.t ” Wahai manusia ! Bertakwalah kepada Tuhanmu, sesungguhnya goncangan
(hari) Kiamat itu adalah suatu (kejadian) yang sangat besar”. Apakah kaitan
diantara haji dan hari kiamat?.
Sesungguhnya ibadah haji secara keseluruhannya mengingatkan
tentang hari kiamat, dari Arafah ke Muzdalifah untuk melontar jamrah dalam
keadaan yang amat panas, bersesak-sesak, dan penantian yang lama. Setiap
manusia berharap kepada Allah dengan doa, dan mengucapkan ” labbaika Allahumma labbaik “, memakai pakaian haji yang
mengingatkan kita tentang kain kafan yang dipakai oleh mayat. Setiap perkara
tersebut mengingatkan kita tentang hari kiamat. Kepanasan, kesesakan , dan
tenggelam di dalam kepanasan cahaya matahari hari kiamat.
Haji dan gambaran kiamat
Ayat seterusnya menyifatkan keadaan hari kiamat seakan-akan
berlaku di depan mata kita, firman Allah : ” (Ingatlah)
pada hari ketika kamumelihatnya (goncangan itu), semua perempuan yang menyusui
anaknya akan lalai terhadap anak yang disusuinya ,dan setiap perempuan yang
hamil akan keguguran kandungannya, dan kamu melihat manusia dalakeadaan mabuk,
padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, tetapi azab Allah itu sangat keras.”.
Kemudian berpindah pula kepada ayat-ayat yang berkaitan dengan
kebangkitan. Ketika manusia dikeluarkan dari kubur-kubur mereka dalam keadaan
muka dan jasad mereka dipenuhi debu dan tanah mengingatkan kita asal kejadian
manusia daripada tanah. Firman Allah : ” Wahai manusia!
Sekiranya kamu meragui (hari) kebangkitan, maka sesungguhnya Kami telah
menjadikan kamu dari tanah...”.
Ketika menunggu untuk membuka pakaian ihram, kamu akan melihat
seakan-akan kamu telah menjadi sebahagian dari tanah. Lebih-lebih lagi apabila
kamu menunaikan haji seperti haji Rasulullah s.a.w. Di Muzdalifah kamu akan
melihat ramai manusia seperti mayat yang kepenatan malah ada diantara mereka
yang kelihatan seperti sudah menjadi mayat. Apabila tiba waktu fajar, manusia
bangun seperti dibangunkan dari kubur. Setiap mereka memakai pakaian putih dan
bergerak untuk melontar jamrah… dengan itu datang ayat mengingatkan kebangkitan
dari kubur di dalam firman Allah : ” dan sunggguh, (hari) Kiamat itu pasti
datang, tidak ada keraguan padanya, dan sungguh, Allah akan membangkitkan siapa
pun yang di dalam kubur.“.
Demikianlah kita melihat kesan pertama haji di dalam mentarbiyah
ummah. Tarbiyah tentang hari kiamat dan persediaan untuk menghadapinya.
Ibadah haji matlamatnya ketaatan kepada Allah
Firman Allah : ” Demikianlah (perintah Allah). Dan
barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya hal itu timbul
dari ketakwaan hati.”. Apakah rahsia Allah mensyariatkan
ibadah yang amat agung ini?.
Sesungguhnya sepanjang ibadah haji ada perkara-perkara yang
tertentu yang perlu ditunaikan. Sekiranya tidak ditunaikan dengan sempurna ia
akan merosakkan haji tersebut. Seorang muslim yang sedang menunaikan haji akan
bertawaf mengelilingi kaabah sebanyak tujuh kali, berlari-lari anak diantara
dua bukit sebanyak tujuh kali, kemudian ketika melontar jamrah, dia melontar
batu kepada batu. Maka seakan-akan dia mempraktikkan pelbagai ibadah yang tidak
diketahui hikmah disebaliknya, tetapi sebenarnya dia hanyalah menunaikan
ketaatan kepada Allah, tunduk kepada perintahNya, dan ini merupakan puncak
pengabdian dan ketaatan kepada Allah s.w.t, dan juga latihan kepada satu lagi
kefardhuan di dalam Islam iaitu jihad dijalan Allah..
Haji dan jihad
Demikian datanglah selepas ayat-ayat haji ayat-ayat jihad fi
sabilillah didalam firman Allah : “ Sesungguhnya Allah membela orang yang
beriman…“. Dan firman Allah : ” Diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana
sesungguhnya mereka dizalimi. Dan sungguh, Allah Maha kuasa menolong mereka
itu.“.
Haji merupakan suatu latihan asasi kepada jihad fi sabilillah,
ia diibaratkan daripada gerakan yang sukar dan perpindahan dari satu tempat ke
tempat yang lain,. Kesimpulannya, haji merupakan suatu ibadah yang paling
tinggi dimana seorang muslim meninggalkan kebanyakan rutin hariannya bagi
membina diri dan menjadikannya seorang yang bersungguh-sungguh dan tahan lasak.
Haji dan ketundukan kepada Allah
Pada hari Arafah, kita akan merasakan bahawa bukan kita sahaja
yang sujud kepada Allah di alam ini, tetapi kita akan merasakan bahawa khemah-khemah,
gunung-gunung malah seluruh alam ini turut sujud kepada Allah s.w.t.. Maka kita
akan bersama mereka di dalam sujud dan ketundukan kepada Allah s.w.t. Seperti
di dalam firmanNya : ” Tidakkah engkau tahu bahawa siapa yang
ada di langit dan siapa yang ada di bumi bersujud kepada Allah, juga matahari,
bulan, bintang, gunung-gunung, pohon-pohon, haiwan-haiwan yang melata dan
banyak di antara manusia ? Tetapi banyak (manusia) yang pantas mendapatkan
azab. Barangsiapa dihinakan Allah, tidak seorang pun yang memuliakannya.
Sungguh, Allah berbuat apa sahaja yang Dia kehendaki.“.
Kehidupan ummah di antara dua sujud
Surah pertama diturunkan tentang sujud saat awal perutusan
adalah surah Al-Alaq dalam firmanNya : ” Sesekali-kali
tidak! Janganlah kamu patuh kepadanya, dan sujudlah serta dekatkanlah (dirimu
kepada Allah).“. Dan surah Al-Haj pada akhir
perutusan, dalam firmanNya : ” Wahai orang-orang yang beriman!
Rukuklah, sujudlah, dan sembahlah Tuhanmu, dan berbuatlah kebaikan, agar kamu
beruntung.“.
Perbezaan di antara dua sujud menzahirkan perpindahan yang besar
oleh ummah, dari sujud yang pertama yang ditujukan kepada Nabi s.a.w kepada
sujud yang terakhir yang ditujukan kepada ummah keseluruhannya.
Jadi marilah kita sama-sama menunaikan ibadah haji, paling
kurang kita menunaikan umrah bagi menyediakan diri kita mentarbiyahnya dengan
makna-makna tersirat sepertimana yang terdapat di dalam surah Al-Haj
Disunting dari abuhamzah.webpress.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan